Passion för lärande januari 2017: Förnöjsamhetens fördärv



Stolt men inte nöjd. Denna bekanta formulering brukar tillskrivas tidigare statsrådet Per Nuder och är även titeln på hans självbiografi. Måhända har uttrycket blivit en kliché eller klyscha idag. Men, liksom många slitna ordvändningar är “Stolt men inte nöjd” slitet just för att det är en formulering som bär ett korn av sanning i sig.

I och med att vi nu skriver januari 2017 har vår skola gått in i termin nummer 36. Det har varit en lång och spännande resa sedan starten 1999. En verksamhet i konstant förändring och utveckling. Från att ha varit en liten skola – 140 elever och ett program – som sågs med viss skepsis av omgivningen har, törs jag påstå, Täby Enskilda gått från att vara en outsider till att vara ett föredöme. När vi nu är länets fjärde mest eftersökta skola med 775 elever och fem program skulle vi kunna säga att vi är stolta – men inte nöjda. Just här finns en påtaglig fara. I balansen mellan stolt och nöjd får tonvikten inte ligga på det senare. Att vara nöjd blir gärna att man blir för nöjd. Att förnöjsamheten slår till – och förlamar. Då följer utan pardon slentrian och fördärv.

Det finns gemensamma drag i de flesta organisationers livscykler. Efter start, pionjärsfas och – om allt fungerar – tillväxt och konsolidering, finns risken att utvecklingen ger vika för förnöjsamhet. Slentrianens förtvinande effekt gör att organisationen tappar styrfart och mest förvaltar. Det är förståeligt och mänskligt. Men fördärvligt och farligt. Hur ska man som organisation göra för att inte fastna, stagnera och vissna?  

En nyckel blir förstås medvetenheten om riskerna. Att regelbundet stanna upp och reflektera. Se på verksamheten utifrån. Att göra allt för att inte bli hemmablind. Att mäta sig mot konkurrenter. Att verkligen analysera externa och interna utvärderingar och finna utvecklingsområden. Att fortsätta våga misslyckas, testa nya saker. Att vara obekväm. Att ständigt söka efter dragläget, hålla varvtalet uppe. Ja, vi är bra, men det ska vi vara. Med den organisation vi nu har, med de fantastiska elever och strålande medarbetare som utgör vi vår skola ska vi vara riktigt bra. Men samtidigt alltid vara hungriga, inte mätta. Inte nöja oss. Stolta, absolut, men inte nöjda. För att överleva måste vi ha ett konstant fokus på framåtrörelse, utveckling och lärande.

Om någon organisation ska föregå med gott exempel vad gäller att leva som man lär så borde det ju vara skolan. Allt vi håller på med handlar ju om pedagogik och att vara föredömen. Viktigt då förstås också att de vuxna huvudpersonerna i skolan, lärarna, ges möjligheter till lärande och nytändning. Paradoxalt nog har det faktiskt varit lite si och så med den varan i skolan som institution. Lärare har traditionellt verkat ensamma med sina elever och mera sällan har det förekommit samtal kring kärnan, lärandet, i skolan. Tack och lov är detta något som har förändrats högst påtagligt de senaste åren. Lärare släpper in andra lärare i klassrummen och man har ett mer professionellt förhållningssätt kring det man arbetar med, i ett kollegialt men utmanande perspektiv. I detta avseende – liksom i många – är jag mäkta stolt över mina lärare. De är professionellt stöttande och utmanande gentemot varandra. Ett kollegialt lärande och kollegialt ansvarstagande går hand i hand. Vi är en lärande organisation, på alla nivåer, och därmed vaccinerade mot stagnation. Men vaccinet måste tas regelbundet.

Låt detta bli vår skolas nyårslöfte för 2017. Att vi aktivt ska motarbeta förnöjsamhet. Att vi ska vinnlägga oss om att vara en organisation ständigt stadd i utveckling och lärande. Att ödmjukt inse att vi aldrig är bättre än den senaste kontakten, lektionen eller utvärderingen. Att vi måste förtjäna våra elever och medarbetare.

Varmt välkommen att följa med på vår resa mot myndighetsdagen. I år fyller vi 18. Året är 2017. Nu åker vi!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s