Passion för lärande januari 2022: Att (inte) ta något för givet

Det ligger i vår natur att ta en del för givet. Det är förmodligen både en styrka och en svaghet. En grundförutsättning och en begränsning. Som så många saker handlar det om att finna en fungerande balans. En balans mellan att å ena sidan känna en viss ovillkorlig trygghet och stabilitet och samtidigt att vi förhåller oss till nödvändigheten av öppenhet och utveckling å andra. 

Grundtryggheten och stabiliteten blir för många av oss i form av ett socialt sammanhang, kanske bestående av en familj, en relation, vänner, skola eller arbetsplats. Storheter som alla handlar om interaktion, struktur, rutiner och en ansenlig portion av igenkänning och förutsägbarhet. Det bekanta blir det trygga. Inom dessa givna ramar har vi goda möjligheter att påverka och vara agenter i våra egna liv. 

Samtidigt behöver denna rimligt kontrollerade del av vår tillvaro balanseras av en som präglas av väsentligt mindre förutsägbarhet. Där acceptansen inför allt föränderligt står i centrum. Att vi alla är en del av en mer eller mindre kittlande och skrämmande – alltid nödvändig – förändring och utveckling. 

Vi har gått in i ett nytt år och det är fullt rimligt att tänka i termer av löften eller åtminstone avsiktsförklaringar. En poäng med att vi firar det nya året är väl just det? Vi börjar på ny kula. Vi ömsar skinn. Vi ger oss själva och varandra nya möjligheter. Vi förlåter våra medmänniskor deras obetänksamhet. Förhoppningsvis kan vi också vara mildare mot oss själva.

I bästa fall har 2020 och 2021 fått oss att fundera över allt vi borde värdesätta mer än vi kanske gör. Att de två gångna åren präglats av tyngd, sorger och mörker står utom allt tvivel. Ljusglimten kan kanske vara att vi i större utsträckning än tidigare faktiskt uppskattar det som ger våra liv mening. Att vi fått perspektiv på tillvaron, ibland på smärtsamma sätt. Att vi genom påtvingad isolering tvingats umgås mer med oss själva och våra funderingar i nuet. Att vi insett att sådant som vi hittills kunnat räkna med inte längre är självklart. Kanske att denna förståelse av det sköra i tillvaron gjort oss mer ödmjuka. Att vi inte kan eller bör ta så mycket för givet. 

Under 2022, vad kan denna insikt innebära för skolan, arbetsplatsen och organisationen Täby Enskilda? Det vill säga alla elever, all personal och alla vårdnadshavare. Kanske att vi tillsammans visar större mildhet, tacksamhet och förståelse. För varandra. För våra olika uppdrag. Att vi funderar litet extra på hur vi uttrycker oss. Hur vi bemöter varandra. Hur vi lyssnar på varandra. 

Helt enkelt att vi med perspektiv och uppskattning, i ord och handling, inte tar allt för givet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s